Udruženje poslodavaca Federacije BiH
Tel. +387 33 552 460
Fax. +387 33 552 461

Udruženje uputilo Vladi FBiH inicijtivu za ukidanje parafiskalnih nameta

Udruženje uputilo Vladi FBiH inicijtivu za ukidanje parafiskalnih nameta Udruženje poslodavaca FBiH uputilo je premijeru Vlade FBiH Fadilu Novaliću inicijativu za ukidanje parafiskalnih nameta koji su propisani određenim zakonskim i podzakonskim aktima, a u cilju rasterećenja privrednih subjekata.

Racionalizacija i redukcija broja parafiskalnih nameta je rješenje za poboljšanje poslovnog ambijenta u Bosni i Hercegovini. Brojni parafiskalni nameti bez osnova su propisani zakonom. Inicijativom Udruženja olakšalo bi se poslovanje, a navedeni nameti bi mogli biti ukinuti u najkraćem mogućem roku bez velikih zakonskih procedura.

Inicijativa se odnosi na:

  1.  Opću vodnu naknadu
  2. Obaveza notarske obrade akata za pravna lica
  3. Naknada za vanredni prevoz
  4. Troškovi poslodavaca prilikom ispunjavanja uslova za obavljanje vanrednog prevoza
  5. Obaveze ovjere i notarske ovjere dokumenata koji su potrebni za dodjelu ID broja
  6. Obaveza polaganja stručnog ispita za konobare i recepcionare
  7. Obaveza poslodavcu da ističe cijenu na proizvodu na kojem se nalazi bar code ili druga oznaka na osnovu koje se istaknuta cijena može povezati sa prijemnim listom
  8. Obaveza štampanja i ovjeravanja elektronski vođene trgovačke knjige
  9. Obaveze poslodavaca da na različit način deklarišu kozmetičke proizvode i navode rokove trajanja na proizvodima koji se plasiraju na područje FBiH i RS-a
 

1.     Opća vodna naknada

  • Poslodavci plaćaju opću vodnu naknadu za svakog zaposlenika u visini 0,5% od osnovice koju čini neto plaća zaposlenika po osnovu ugovora o radu (na određeno i neodređeno vrijeme) i ugovora o djelu.
  • Šteta za poslodavce ogleda se u sljedećem: Na primjer, jedna kompanija od 100 uposlenih sa prosječnom plaćom 850 KM uplati oko 5.100 KM za opću vodnu naknadu na godišnjem nivou. S druge strane ovu opću naknadu ne uplaćuju zaposlenici organa uprave i javnih institucija. Na osnovu podataka Ministarstva finansija FBiH po osnovu opšte vodne naknade u 2016. godini ukupno je naplaćeno 16.928.977 KM. Prema posljednjim podacima do oktroba 2017. godine naplaćeno je ukupno 14.795.892 KM;
  • Prijedlog: Ukidanje ovog parafiskalnog nameta ili alternativno odrediti da su obveznici plaćanja svi zaposleni građani, lica koja ostvaraju prihode po osnovu ugovora o djelu i članstva u UO i NO uz znatno smanjenje.

 

2.   Obaveza notarske obrade akata za pravna lica

  • Poslodavci prilikom registracije privrednog društva kao i pri svakom upisu promjene podataka, plaćaju notarsku obradu akata. Notarske tarife su previsoke.
  • Šteta za poslodavce ogleda se u sljedećem: Po jednom pravnom subjektu, zavisno od visine njegovog osnivačkog kapitala i visine ukupnog kapitala, troškovi notara prosječno iznose 1500 KM - 3000 KM, a što za ukupan broj registrovanih poslodavaca na godišnjem nivou iznosi 30.000.000 KM. 
  • Prijedlog: Ukidanje notarske ovjere i obrade akata.

 

3.       Naknada za vanredni prevoz

  • Poslodavci koji obavljaju vanredni prevoz plaćaju naknade za prekoračenje najviše dozvoljene širine, dužine, visine, mase (osovinsko opterećenje). Također plaćaju i naknadu za donošenje odobrenja koja iznosi 100 KM. Ako je prevoz u konvoju za svako naredno vozilo visina se uvećava za 30%. Pregled vozila iznosi 40 KM a troškovi kontrole i vaganja vozila u slučaju prekoračenja mase odnosno osovinskog opterećenja iznosi 500 KM po vozilu.
  • Šteta za poslodavce ogleda se u sljedećem: Za troškove izdavanja dozvola uključujući naknade za prevoz bez policijske pratnje od Broda do Sarajeva potrebno je oko 600 -2000 KM. Prevoz sa policijskom pratnjom iznosi od 2500 – 10 0000 KMu zavisnosti od prekoracenja dozvoljene, težine, visine, dužine mase.  Ukoliko uzmemo u obzir da poslodavci prosječno obave 1000 prevoza, to na godišnjem nivou iznosi od 3- 5 miliona KM zbog čega su domaći prevoznici nekonkurentni.
  • Prijedlog: Predlažemo da se navedena Uredba izmjeni ili donese nova uredba kojom će se visina naknada za vanredni prevoz kao i naknade za izdavanja Rješenja smanjiti u iznosu od 30-40% i uskladiti sa zemljama u EU.

 

4.     Troškovi poslodavaca prilikom ispunjavanja uslova za obavljanje vanrednog prevoza

  • Poslodavci plaćaju visoke cijene i izloženi su velikim troškovima kao što su obezbjeđenje policijske i stručne pratnje, obaveza izrade elaborata za vanredni prevoz II kategorije kod koga je ukupna masa preko 60 tona odnosno više od dozvoljene mase označene saobraćajnim znakom;
  • Šteta poslodavaca koji se bave ovom djelatnošću ogleda se u sljedećem: Visoke cijene izrade elaborata koji koštaju oko 1.500 KM po jednom mostu. Dakle, ukoliko postoje tri mosta na relaciji prevoza izrada elaborata košta 4.500 KM. Tako ukupni troškovi za obezbjeđenje dozvola za vanredni prevoz bez naknada koštaju najmanje 10.000 maraka i može iznositi i do 25.000 KM. S druge strane korisnici usluga - naručioci ovakvih prevoza su također u nepovoljnom položaju jer moraju plaćati visoke cijene prevoza, te se na ovaj način spriječava njihovo unapređenje.
  • Prijedlog:  Ukinuti izradu elaborata za vanredni prevoz te pojednostaviti procedure za stručnu i policijsku pratnju i procedure za dobijanje dozvola kao i smanjiti troškove dozvola.

 

5.      Obaveza ovjere  i notarske ovjere dokumenata koji su potrebni za dodjelu ID broja

  • Poslodavci plaćaju ovjeru dokumenata koji su potrebni za dodjelu ID broja, a za poslovne jedinice i notarsku ovjeru dokumenta.
  • Šteta za poslodavce ogleda se u sljedećem:  Ovjera dokumentacije kao i notarska ovjera je klasični parafisiklani namet. Tako npr. poslodavac za ovjeru dokumenta za registrovanje novoosnovane kompanije plaća 50-100  KM, a za poslovne jedinice od 70-100 KM. Za 10.000 novoosnovanih firmi godišnje za ovjeru dokumentacije poslodavci plaćaju 500.000-1.000.000 KM.
  • Prijedlog:Ukidanje obaveze ovjere i notarske ovjere dokumenta za dodjelu ID broja

 

6.      Obaveza polaganja stručnog ispita za konobare i recepcionare

  • Poslodavci će u svim ugostiteljskim objektima bez obzira na kategoriju objekta da plaćaju polaganje stručnog ispita za konobare i recepcionare obzirom da radnici nisu u mogućnosti da snose troškove.
  • Šteta za poslodavca se ogleda u novom opterećenju. Poslodavac koji ima 50 konobara i deset recepcionara će biti u obavezi da za polaganje stručnog ispita, koji košta od 400-500 KM, uplatiti 24.000 - 30 000 KM. Za ukupno registriranih 10.546 subjekata koji obavljaju ugostiteljsku djelatnost, te ukoliko uzmemo da svaki registrirani poslodavaca u prosjeku plaća 10.000 za polaganje stručnih ispita ukupna suma za polaganje stručnog ispita koji se nameće poslodavcima iznosi 105.460.000 KM.
  • Prijedlog: Obzirom da se Prijedlog Zakona nalazi u proceduri jedinstvena prilika je da se ova obaveza ukine odnosno član 11. stav 4. Zakona izmjeni prije nego što se Zakon uputi u parlamentarnu proceduru.  Ž

 

7.       Obaveza poslodavcu da ističe cijenu na proizvodu na kojem se nalazi bar code ili druga oznaka na osnovu koje se istaknuta cijena može povezati sa prijemnim listom

  • Poslodavci plaćaju dodatne troškove koji proizilaze iz obaveze označavanja cijene kao i promjene cijene na proizvodima bez obzira da li imaju bar code ili drugu oznaku.
  • Šteta za poslodavce ogleda se u tome što postojeće rješenje dovodi do usložnjavanja poslovanja i povećanja troškova poslovanja kod poslodavaca. Radi se o klasičnom parafiskalnom nametu, jer ovakvo rješenje ne doprinosi kontroli zakonitog poslovanja. Poslodavci su primorani dodatno upošljavati radnike koji će raditi samo na promjenama cijene svakodnevno. Ako uzmemo da je minimalna plata radnika sa doprinosima 680,00 KM. Dodatni trošak za poslodavca na godišnjem nivo za najmanje jednu minimalnu plaću sa toplim obrokom od 180,00  KM iznosi 10.320,00 KM.
  • Prijedlog: ukidanja obaveze poslodavcu da ističe cijenu na proizvodu na kojem se nalazi bar code ili druga oznaka na osnovu koje se istaknuta cijena može povezati sa prijemnim listom.

 

8.       Obaveza štampanja i ovjeravanja elektronski vođene trgovačke knjige

  • Poslodavci plaćaju dodatne troškove koji proizilaze iz obaveze štampanja i ovjeravanja elektronski vođene trgovačke knjige.
  • Šteta za poslodavce ogleda se u sljedećem: Štampanje elektronski vođene trgovačke knjige predstavlja parafisikalni namet na poslodavce. Bespotrebno štampanje jedne elektronske knjige koja može da ima 10.000 stranica košta poslodavca 1.000 KM a svaka ovjera 10-20 KM. Na godišnjem nivou za 5. 000 poslodavaca koji u prosjeku potroše 5.000 KM na štampanje i ovjeravanje trgovačke knjige ukupan trošak iznosi 25.000.000 KM.
  • Prijedlog: ukidanja obaveze štampanja i ovjeravanja elektronski vođene trgovačke knjige te uvođenja mogućnosti da se kod zaključivanja štampa samo prva strana i krajnji saldo.

 

9.       Obaveza poslodavaca da na različit način deklarišu kozmetičke proizvode i navode rokove trajanja na proizvodima koji se plasiraju na području Federacije BiH i Republike Srpske.

  • Poslodavci plaćaju dodatne troškove koji proizilaze iz obaveze deklarisanja kozmetirčkih proizvoda na različite načine u FBiH i RS.
  • Šteta za poslodavce: Poslodavci su izloženi dodatnim troškovimaprevođenja deklaracija, etiketiranja proizvoda, skladištenja proizvoda, a ti troškovi na godišnjem nivou iznose oko 2,2% od nabavne vrijednosti proizvoda. Također, ukoliko trgovac deklariše proizvod prema važećim propisima u Federaciji BiH, bit će kažnjen na području Republike Srpske, a ukoliko deklariše proizvod prema važećim propisima u Republici Srpskoj bit će kažnjen na području Federacije BiH.  Kazne za trgovca, kao pravno lice u Federaciji BiH iznose od 2.500 KM do 5.500 KM, a kazne za odgovorno lice u pravnom licu iznose od 500 KM do 1.000 KM, što predstavlja dodatne troškove za poslodavce.
  • Prijedlog: Ukidanje obaveze prevođenja šarže prilikom deklarisanja proizvoda u FBiH te donošenje Zakona o predmetima opšte upotrebe u FBiH kojim će se definisati uzajamno priznavanje deklarisanja proizvoda u FBiH i RS.
  • Predlaženo je da se u prelaznom periodu do donošenja Zakona donese Uredbakoja će definisati ovo pitanje budući da je procedura donošenja Zakona duga,  a da je rješavanje ovog problema neophodno i hitno. 
 Inicijativu Udruženja poslodavaca FBiH možete pogledati OVDJE.