Udruženje uputilo Vladi FBiH inicijtivu za ukidanje parafiskalnih nameta
Udruženje poslodavaca FBiH uputilo je premijeru Vlade FBiH
Fadilu Novaliću inicijativu za ukidanje parafiskalnih nameta koji su propisani
određenim zakonskim i podzakonskim aktima, a u cilju rasterećenja
privrednih subjekata.
Racionalizacija i redukcija broja parafiskalnih nameta je
rješenje za poboljšanje poslovnog ambijenta u Bosni i Hercegovini. Brojni
parafiskalni nameti bez osnova su propisani zakonom. Inicijativom Udruženja
olakšalo bi se poslovanje, a navedeni nameti bi mogli biti ukinuti u najkraćem
mogućem roku bez velikih zakonskih procedura.
Inicijativa
se odnosi na:
- Opću vodnu naknadu
- Obaveza notarske obrade akata za pravna lica
- Naknada za vanredni prevoz
- Troškovi poslodavaca prilikom ispunjavanja uslova za obavljanje vanrednog prevoza
- Obaveze ovjere i notarske ovjere dokumenata koji su potrebni za dodjelu ID broja
- Obaveza polaganja stručnog ispita za konobare i recepcionare
- Obaveza poslodavcu da ističe cijenu na proizvodu na kojem se nalazi bar code ili druga oznaka na osnovu koje se istaknuta cijena može povezati sa prijemnim listom
- Obaveza štampanja i ovjeravanja elektronski vođene trgovačke knjige
- Obaveze poslodavaca da na različit način deklarišu kozmetičke proizvode i navode rokove trajanja na proizvodima koji se plasiraju na područje FBiH i RS-a
1. Opća vodna naknada
- Poslodavci plaćaju opću vodnu naknadu za
svakog zaposlenika u
visini 0,5% od osnovice koju čini neto plaća zaposlenika po osnovu ugovora o
radu (na određeno i neodređeno vrijeme) i ugovora o djelu.
- Šteta
za poslodavce ogleda se u sljedećem: Na primjer, jedna kompanija od 100 uposlenih sa prosječnom plaćom 850 KM uplati
oko 5.100 KM za opću vodnu naknadu na godišnjem nivou. S druge strane ovu opću
naknadu ne uplaćuju zaposlenici organa uprave i javnih institucija. Na
osnovu podataka Ministarstva finansija FBiH po osnovu opšte vodne naknade u 2016.
godini ukupno je naplaćeno 16.928.977 KM. Prema posljednjim podacima do oktroba
2017. godine naplaćeno je ukupno 14.795.892 KM;
- Prijedlog: Ukidanje ovog parafiskalnog
nameta ili alternativno odrediti da su obveznici plaćanja svi zaposleni građani,
lica koja ostvaraju prihode po osnovu ugovora o djelu i članstva u UO i NO uz
znatno smanjenje.
2. Obaveza notarske obrade akata za pravna
lica
- Poslodavci prilikom registracije
privrednog društva kao i pri
svakom upisu promjene podataka, plaćaju notarsku obradu akata. Notarske
tarife su previsoke.
- Šteta za poslodavce ogleda se u sljedećem: Po
jednom pravnom subjektu, zavisno od
visine njegovog osnivačkog kapitala i visine ukupnog kapitala, troškovi notara
prosječno iznose 1500 KM - 3000
KM, a što za ukupan broj registrovanih poslodavaca na godišnjem nivou iznosi
30.000.000 KM.
- Prijedlog: Ukidanje notarske ovjere i obrade akata.
3. Naknada za vanredni prevoz
- Poslodavci
koji obavljaju vanredni prevoz plaćaju naknade za prekoračenje
najviše dozvoljene širine, dužine, visine, mase (osovinsko opterećenje).
Također plaćaju i naknadu za donošenje odobrenja koja iznosi 100 KM. Ako je
prevoz u konvoju za svako naredno vozilo visina se uvećava za 30%. Pregled
vozila iznosi 40 KM a troškovi kontrole i vaganja vozila u slučaju prekoračenja
mase odnosno osovinskog opterećenja iznosi 500 KM po vozilu.
- Šteta za
poslodavce ogleda se u sljedećem: Za troškove izdavanja dozvola uključujući naknade za
prevoz bez policijske pratnje od Broda do Sarajeva potrebno je oko 600
-2000 KM. Prevoz sa policijskom pratnjom iznosi od 2500 – 10 0000 KMu zavisnosti od prekoracenja dozvoljene, težine, visine, dužine mase. Ukoliko uzmemo u obzir da poslodavci
prosječno obave 1000 prevoza, to na godišnjem nivou iznosi od 3- 5 miliona
KM zbog čega su domaći prevoznici nekonkurentni.
- Prijedlog:
Predlažemo da se navedena Uredba izmjeni ili donese nova uredba kojom će se
visina naknada za vanredni prevoz kao i naknade za izdavanja Rješenja smanjiti
u iznosu od 30-40% i uskladiti sa zemljama u EU.
4. Troškovi
poslodavaca prilikom ispunjavanja uslova za obavljanje vanrednog prevoza
- Poslodavci
plaćaju visoke
cijene i izloženi su velikim troškovima kao što su obezbjeđenje policijske i
stručne pratnje, obaveza izrade elaborata za vanredni prevoz II kategorije kod koga je
ukupna masa preko 60 tona odnosno više od dozvoljene mase označene saobraćajnim
znakom;
- Šteta
poslodavaca koji se bave ovom djelatnošću ogleda se u sljedećem: Visoke cijene izrade
elaborata koji koštaju oko 1.500 KM po jednom mostu. Dakle, ukoliko postoje tri
mosta na relaciji prevoza izrada elaborata košta 4.500 KM. Tako ukupni
troškovi za obezbjeđenje dozvola za vanredni prevoz bez naknada koštaju
najmanje 10.000 maraka i može iznositi i do 25.000 KM. S druge strane
korisnici usluga - naručioci ovakvih prevoza su također u nepovoljnom položaju
jer moraju plaćati visoke cijene prevoza, te se na ovaj način spriječava
njihovo unapređenje.
- Prijedlog: Ukinuti izradu elaborata za vanredni prevoz
te pojednostaviti procedure za stručnu i policijsku pratnju i procedure za
dobijanje dozvola kao i smanjiti troškove dozvola.
5. Obaveza
ovjere i notarske ovjere dokumenata koji
su potrebni za dodjelu ID broja
- Poslodavci plaćaju ovjeru dokumenata koji
su potrebni za dodjelu ID broja, a za poslovne jedinice i notarsku ovjeru
dokumenta.
- Šteta za
poslodavce ogleda se u sljedećem: Ovjera
dokumentacije kao i notarska ovjera je klasični parafisiklani namet. Tako npr.
poslodavac za ovjeru dokumenta za registrovanje novoosnovane kompanije plaća
50-100 KM, a za poslovne jedinice od
70-100 KM. Za 10.000 novoosnovanih firmi godišnje za ovjeru dokumentacije poslodavci
plaćaju 500.000-1.000.000 KM.
- Prijedlog:Ukidanje obaveze ovjere i notarske
ovjere dokumenta za dodjelu ID broja
6. Obaveza
polaganja stručnog ispita za konobare i recepcionare
- Poslodavci će u svim ugostiteljskim
objektima bez obzira na kategoriju objekta da plaćaju polaganje stručnog ispita za konobare i
recepcionare obzirom da radnici nisu u mogućnosti da snose troškove.
- Šteta za poslodavca se ogleda u
novom opterećenju. Poslodavac
koji ima 50 konobara i deset recepcionara će biti u obavezi da za polaganje
stručnog ispita, koji košta od 400-500 KM, uplatiti 24.000 - 30 000 KM. Za
ukupno registriranih 10.546 subjekata koji obavljaju ugostiteljsku djelatnost,
te ukoliko uzmemo da svaki registrirani poslodavaca u prosjeku plaća 10.000 za
polaganje stručnih ispita ukupna suma za polaganje stručnog ispita koji se
nameće poslodavcima iznosi 105.460.000 KM.
- Prijedlog: Obzirom da se Prijedlog
Zakona nalazi u proceduri jedinstvena prilika je da se ova obaveza ukine odnosno
član 11. stav 4. Zakona izmjeni prije nego što se Zakon uputi u parlamentarnu
proceduru. Ž
7. Obaveza poslodavcu da ističe cijenu
na proizvodu na kojem se nalazi bar code ili druga oznaka na osnovu koje se
istaknuta cijena može povezati sa prijemnim listom
- Poslodavci plaćaju dodatne troškove koji proizilaze iz obaveze označavanja
cijene kao i promjene cijene na proizvodima bez obzira da li imaju bar code ili
drugu oznaku.
- Šteta za poslodavce ogleda se u tome što postojeće rješenje dovodi do
usložnjavanja poslovanja i povećanja troškova poslovanja kod poslodavaca. Radi
se o klasičnom parafiskalnom nametu, jer ovakvo rješenje ne doprinosi kontroli
zakonitog poslovanja. Poslodavci su primorani dodatno upošljavati radnike koji
će raditi samo na promjenama cijene svakodnevno. Ako uzmemo da je minimalna
plata radnika sa doprinosima 680,00 KM. Dodatni trošak za poslodavca na
godišnjem nivo za najmanje jednu minimalnu plaću sa toplim obrokom od
180,00 KM iznosi 10.320,00 KM.
- Prijedlog: ukidanja obaveze
poslodavcu da ističe cijenu na proizvodu na kojem se nalazi bar code ili druga
oznaka na osnovu koje se istaknuta cijena može povezati sa prijemnim listom.
8. Obaveza štampanja i ovjeravanja
elektronski vođene trgovačke knjige
- Poslodavci plaćaju dodatne troškove koji proizilaze iz obaveze štampanja
i ovjeravanja elektronski vođene trgovačke knjige.
- Šteta za poslodavce ogleda se u sljedećem: Štampanje elektronski vođene trgovačke
knjige predstavlja parafisikalni namet na poslodavce. Bespotrebno štampanje
jedne elektronske knjige koja može da ima 10.000 stranica košta poslodavca
1.000 KM a svaka ovjera 10-20 KM. Na godišnjem nivou za 5. 000 poslodavaca koji u prosjeku potroše 5.000
KM na štampanje i ovjeravanje trgovačke knjige ukupan trošak iznosi 25.000.000
KM.
- Prijedlog: ukidanja obaveze štampanja
i ovjeravanja elektronski vođene trgovačke knjige te uvođenja mogućnosti da se
kod zaključivanja štampa samo prva strana i krajnji saldo.
9. Obaveza poslodavaca da
na različit način deklarišu kozmetičke proizvode i navode rokove trajanja na
proizvodima koji se plasiraju na području Federacije BiH i Republike Srpske.
- Poslodavci plaćaju dodatne troškove koji proizilaze iz obaveze deklarisanja
kozmetirčkih proizvoda na različite načine u FBiH i RS.
- Šteta za poslodavce: Poslodavci
su izloženi dodatnim troškovimaprevođenja deklaracija, etiketiranja proizvoda, skladištenja proizvoda, a ti
troškovi na godišnjem nivou iznose oko
2,2% od nabavne vrijednosti proizvoda. Također, ukoliko trgovac deklariše
proizvod prema važećim propisima u Federaciji BiH, bit će kažnjen na području
Republike Srpske, a ukoliko deklariše proizvod prema važećim propisima u
Republici Srpskoj bit će kažnjen na području Federacije BiH. Kazne za trgovca, kao pravno lice u
Federaciji BiH iznose od 2.500 KM do
5.500 KM, a kazne za odgovorno lice u pravnom licu iznose od 500 KM do 1.000 KM, što predstavlja
dodatne troškove za poslodavce.
- Prijedlog: Ukidanje obaveze prevođenja
šarže prilikom deklarisanja proizvoda u FBiH te donošenje Zakona o predmetima
opšte upotrebe u FBiH kojim će se definisati uzajamno priznavanje deklarisanja
proizvoda u FBiH i RS.
- Predlaženo je da se u prelaznom periodu
do donošenja Zakona donese Uredbakoja će definisati ovo pitanje budući da je procedura donošenja Zakona duga, a da je rješavanje ovog problema neophodno i
hitno.
Inicijativu Udruženja poslodavaca FBiH možete pogledati
OVDJE.