Udruženje poslodavaca Federacije Bosne i Hercegovine i Večernji list, a pod pokroviteljstvom Delegacije EU u BiH, organiziranju konferenciju "Inicijativa 20+5+6 - stanje i perspektive razvoja privrede” koja će 4. septembra 2019. godine biti održana u Mostaru.
"Inicijativa 20+5+6” predstavlja set prijedloga novih zakona, izmjena i dopuna postojećih zakona te izmjena i dopuna podzakonskih akata u cilju rasterećenja privrede i poboljšanja poslovnog ambijenta.
Za Večernji list BiH, u susret Konferenciji, govori predsjednik Udruge gospodarstvenika Posušje i član Udruženja poslodavaca FBiH.
Kao član i predsjednik Udruge gospodarstvenika Posušje te suvlasnik i direktor prodaje Mesne industrije Rakitno, Ivan Pavković je preko Udruge imao mogućnost utjecati na donošenje propisa koji se odnose na poslovno okruženje. Međutim, većinu prijedloga poslodavaca u cilju postizanja boljeg poslovnog ambijenta nije podržala vlast. Uvjeti poslovanja u BiH moraju se poboljšati i to mora biti zajednički cilj i poslodavaca i tijela javne uprave i institucija, smatra Pavković.
VL: Bili ste uključeni u izradu prijedloga zakonskih i podzakonskih rješenja koja su u konačnici pretočena u "Inicijativu 20+5+6”. Što za vas predstavlja ova inicijativa i što ona znači za poslovnu zajednicu u FBiH?
Za mene, a mislim i za sve poslodavce, ova inicijativa predstavlja dobar, ispravan i konkretan način rješavanja problema u gospodarstvu koji će, nadam se, uz malo dobre volje članova izvršnih i zakonodavnih tijela vlasti, rezultirati povoljnijim uvjetima poslovanja. Opća je ocjena da bi usvajanjem predloženih zakonskih rješenja iz "Inicijative 20+5+6” korist i napredak osjetili svi.
VL: A što bi za vas, kao poslodavca, značilo i kako bi se na poslovanje vaše kompanije odrazilo to da predložena zakonska rješenja u okviru "Inicijative 20+5+6” prihvati izvršna i zakonodavna vlast u FBiH?
Usvajanje ovih zakonskih rješenja omogućilo bi konkurentnije i profitabilnije poslovanje, nove investicije i nova radna mjesta, kao i veće plaće i veći broj zaposlenih.
VL: Godinama domaći i međunarodni dužnosnici upozoravaju na loš poslovni ambijent u FBiH. Kakva je vaša ocjena trenutačnog poslovnog ambijenta i koji su gorući problemi koji opterećuju i negativno utječu na poslovanje kompanija? Što je najveći problem konkretno za vašu tvrtku?
Po analizi lakoće poslovanja u 190 zemalja svijeta, koju je uradila Svjetska banka za 2019., BiH je pala za tri mjesta u odnosu na prošlu godinu, nalazi se na 89. mjestu i, po lakoći poslovanja, BiH ima najlošije uvjete u Europi. BiH je posebice loše rangirana po lakoći osnivanja poduzeća i po tom kriteriju je na 183. mjestu. Po kriteriju dobivanja građevinske dozvole nalazi se na 167., a po poreznoj politici na 139. mjestu.
Po analizi Svjetskog ekonomskog foruma, BiH je na rang-ljestvici globalne konkurentnosti na 91. mjestu od 140 zemalja svijeta. Posebice se ističe negativan podatak da je BiH na 128. mjestu od 137 zemalja svijeta po kriteriju učinkovitosti javne uprave.
Ako se tome pridoda da se ciljevi Reformske agende o rasterećenju gospodarstva kroz porezna i neporezna davanja i smanjenju doprinosa na plaću nisu ostvarili, te politička nestabilnost i neučinkovito pravosuđe, moramo konstatirati da su u BiH loši uvjeti za poslovanje i da se mora žurno raditi na poboljšanju poslovnog okruženja, a tu je najveća odgovornost na institucijama, točnije, na nositeljima zakonodavnih i izvršnih funkcija na svim razinama u ovoj državi.
VL: Koliko ste kao poslodavac do sada bili u prilici utjecati na donošenje zakonskih rješenja koja se odnose na poslovni ambijent? Jesu li inicijative poput ove koju je predložilo Udruženje poslodavaca FBiH ("Inicijativa 20+5+6”) učinkovit način uključivanja poslodavaca u kreiranje poslovnog ambijenta?
Kao član i predsjednik Udruge gospodarstvenika Posušje, imao sam mogućnost utjecati preko Udruge na donošenje propisa koji se odnose na poslovno okruženje, od općine do razine države. Udruga je to redovito radila i radit će i ubuduće. Nažalost, većinu naših prijedloga nisu prihvatili oni koji odlučuju o tome, a to su, naravno, nositelji funkcija u tijelima javne uprave na svim razinama, koji, konačno, moraju početi raditi na stvaranju povoljnijih uvjeta za poslovanje.
Povoljno poslovno okruženje i povoljniji uvjeti za poslovanje moraju biti zajednički cilj, i nas gospodarstvenika i nadležnih institucija, jer će se na taj način stvoriti i uvjeti za nove investicije, a samim tim i nova radna mjesta, veće plaće zaposlenika i veći prihodi u proračunskim i izvanproračunskim fondovima, kao i veći standard i ugodniji život svih građana ove države.
VL: Zakonodavna vlast u FBiH pozitivno se izjasnila o "Inicijativi 20 + 5 + 6”, čekamo izjašnjenje Vlade FBiH, odnosno, izvršne vlasti. Ako bi predložena zakonska rješenja u okviru "Inicijative 20 + 5 + 6” bila usvojena, koliko bi iznosile uštede za vašu kompaniju? U koje svrhe biste utrošili sredstva ostvarena tim uštedama?
Bio sam na sjednici Zastupničkog doma Parlamenta FBiH u travnju 2019. godine i, naravno, dao bezrezervnu podršku toj inicijativi UP FBiH. Na toj sjednici zastupnici su podržali inicijativu i dali rok od 60 dana Vladi FBiH da se izjasni o prijedlozima iz inicijative i iste vrati na Parlament na usvajanje. Kako znate, nažalost, od toga do danas nije bilo ništa. Vlada se nije očitovala ni o jednom prijedlogu iz inicijative, tako da sam skeptičan glede toga.
Nažalost, to je naša realnost! Sve je politika i bez
političara se, nažalost, uvjeti poslovanja ne mogu poboljšati jer su oni ti
koji donose zakone, pravilnike i odluke po kojima je gospodarstvo obvezno
plaćati doprinose, poreze kao i neporezne parafiskalne namete. Usvajanjem
prijedloga iz inicijative uštede bi bile velike, a ta sredstva bih, prije
svega, usmjerio u povećanje plaća zaposlenika